A l'antiga mitologia catalana trobem l'avatar de la deessa lunar anomenada Cabira, Cabíria o Cabra. Te el seu equivalent en la deessa grega anomenada Cabeiro (o Kabeiro), considerada també una cabra, en el seu aspecte totèmic, i una nimfa, en el seu aspecte humanitzat, a la qual fan filla de Proteu i d'Anquínoe. Com a cabra, Cabira va ser nodrissa de Zeus. Com a ninfa, Cabira va ser muller d'Hefest i mare de diversos fills, que s'anomenaren Cabirs, els mascles, i Cabírides, les femelles.
A la toponimia dels Països Catalans trobem molts pobles consagrats a la deessa. Així, per exemple, trobem els de Cabrera de Mar i Cabrils, ambdues al Maresme, Catalunya, o el de l'Illa de Cabrera, a les Illes Balears. També hi ha el Collsacabra, a Osona, Catalunya; el Montcabrer, a Alacant, País Valencià o Cabra del Camp, a l'Alt Camp, per posar uns pocs.
En tots aquests indrets hi devia haver presència i santuaris de protecció d'aquests animals i devien ser espais consagrats a la deessa Cabra. Fins-i-tot, algunes nissagues nobiliàries i reials catalanes, hereves dels antics clans totèmics del neolític català, relacionen amb els topònims i, per tant, amb la deessa, com ara l'històric llinatge dels Cabrera, que duen aquest animal al seu escut d'armes.
Un santuari lunar al Maresme dedicat a la deessa Cabra
En aquest article ens centrarem en el conjunt sacramental que formen les viles de Cabrera de Mar i Cabrils, amb el Montcabrer i el Burriac. La zona fou un santuari consagrat a la deessa Cabra i, per aquest motiu, el nom dels municipis i de les muntanyes principals fan esment del nom de la divinitat. Fou un àrea consagrada a la protecció d'aquesta deessa mare, matrona de mariners i de ports marítims. A l'ancestral mitologia astral catalana, i en general a les mitologies antigues, les cabres i les vaques eren considerades sagrades, especialment les blanques, color lunar per excel·lència, pels adoradors d'aquesta deïtat.
La cabra, un aliment essencial i sagrat pels antics catalans
La cabra, devia ser present a l'antigor a la major part de les mutanyes de Catalunya, per la seva resistència i per la naturalesa diversa de la seva alimentació. La carn de la cabra i la seva llet devien ser uns aliments fonamentals per als antics habitants del nostre país. Estem parlant d'una època en la qual la domesticació dels animals encara no s'ha perfeccionat i aquests es mantenien en reserves controlades i santificades, lliures i assilvestrats, dalt dels turons.
Per tant, és natural que aquestes bèsties es sacralitzessin i que es protegís la seva caça. I una bona manera de reservar la vida i la criança dels animals, amb l'objectiu de no esgotar el recurs alimentari, fou establint prohibicions de tipus religiós. Així, probablement, en els santuaris consagrats a la deessa Cabra no era possible caçar determinats animals, com per exemple les femelles, especialment les prenyades, o les cabres xiques.
Tampoc devia estar permès caçar en determinades èpoques de l'any on altres recursos són abundants, com ara l'agricultura o la pesca. Cada vegada que un habitant dels pobles o tribus del voltant volia acostar-se als cims de les cabreres, devia tenir l'obligació de demanar permís a la deessa Cabra per poder-ho fer i, probablement, a les seves sacerdotesses. Era una bona manera de controlar l'accés a la caça i de fer valorar als habitants aquest recurs animal tan preciós i fonametal en temps de restriccions alimentàries, com ara durant els mesos d'hivern.
De fet, la cabra salvatge pirinenca ja és extingida. Era una cabra, de la subfamília dels caprins, de pelatge bru clar, amb el ventre blanquinós. De característiques similars a la cabra salvatge hispànica, la secció transversal de les banyes era quadrangular. Habitava als Pirineus. Desaparegué del Pirineu català entre el final del segle XIX i el començament del segle XX. Protegida legalment d’ençà del 1980, els darrers exemplars sobrevisqueren al parc nacional d’Ordesa i Mont Perdut fins el gener del 2000. El 1999 el govern aragonès obtingué mostres cel·lulars del darrer exemplar viu per a futures clonacions de l’espècie.La deessa lunar Cabira i els seus rituals
En honor a la deessa Cabra i a les seves filles, les Cabíries o Cabretes, es celebraven antigament els rituals lunars anomenats Les Nits de Cabira o Cabíria, uns festivals propis de les viles on eren sacralitzats aquests animals.
Les festes se celebraven en qualsevol moment entre maig i setembre, però hi havia una gran celebració especial durant el mes d'agost. Aquest acte durava nou dies i s'hi feia un acte de purificació. Així, els que hi participaven eren perdonats dels seus crims anteriors per les sacerdotesses de la deessa Cabra. En aquest ritual, molt probablement, es sacrificava l'animal sagrat i totèmic, és a dir, en aquest cas la cabra o boc expiatori, al qual, per imposició de mans, en un ritual de màgia per contacte, es creia que es podien traspassar els pecats o les faltes de la persona a l'animal. Hi ha relats testimonials antics que asseguren que es feia una mena de confessió pública i una neteja de pecats. Sembla que les dones i els nens participaven especialment en aquestes cerimònies.
Altres testimonis ens parlen de rituals eròtics i cultes de la fertilitat, sempre associats a la deessa llunar. També es coneix que hi havia unes sacerdotesses o sacerdots que dansaven, que eren anomenats Salines o Salins (Salii), segurament pel caràcter marí de totes les deesses lunars.
Les iniciades i els iniciats, segons Apol·loni de Rodes, portaven una cinta porpra a l'entorn de la cintura i un amulet que els preservava dels perills de les tempestes a la mar. Per tant, veiem altra vegada aquesta associació entre la lluna i les aigües.
La festa es feia de nit, com s'escau en tot ritual lunar, i durava també nou dies, un nombre ben lunar, per ser múltiple de tres. Durant la cerimònia sagrada tots els focs de l'illa eren apagats, atès que durant el regne de la luna el sol no hi és present, i s'oferien sacrificis als morts, pel fet de ser una de les tres llunes la senyora de la mort. Aquest apagament general, a més, es fa per rememorar quan el sol mor per l'oest, al mar Atlàntic, i penetra a les aigües per passar a l'inframón. Aleshores esdevé senyor del mar i la terra queda en mans de la deessa lluna. El foc s'encenia quan retornava el vaixell que havia portat ofrenes al santuari lunar, i se celebraven banquets.
Explica la llegenda de la deessa Cabra el següent. Quan aquesta tenia forma humana i era una reina, va haver de fugir del rei sol, el seu marit, atès que en la mitologia astral la lluna sempre fuig del sol, tal i com podem observar diàriament en els cicles dels astres. En aquest procés, la nimfa va acabar llençant-se al mar des d'un penya-segat, amb el seu fill petit en braços. Quan això va succeir, la deessa es va convertir en l'animal de la Cabra marina i va esdevenir senyora de les aigües, de les mars i dels oceans, amb mig cos de cabra i mig cos de peix. I el mateix va passar amb el seu fill o filla (el petit sol i la petita lluna, depenent de l'època de l'any).
Es una manera poètica d'explicar el fenomen astral que els antics catalans observaven diàriament, quan la lluna i el sol moren per ponent al final del seu cicle, submergint-se en el mar Atlàntic i passant a l'inframón. Quan la lluna desapareix sota les aigües, dona pas al dia, i quan és el sol qui desapareix, dona pas a la nit.
Cabira i el signe de la deessa de Capricorn
La deessa lunar Cabira o Cabra, per tant, fou representada amb mig cos de cabra i mig cos de peix, dragona o serp. Això és així pel seu caràcter mariner i per ser, la lluna, la reina de la nit i de l'inframón humit i del fred hivernal. De fet, la seva imatge és la del signe de Capricorn del zodíac que, en realitat, és un signe femení, com també ho són els signes de Verge (Virgo) i Balança (Libra).
El terme 'Capricorn' significa 'banya de cabra'. Les caracteritzacions tradicionals de Capricorn es mostren com una cabra de mar. I com un signe de saviesa i de les aigües. Així, s'identifica amb Enki, que segurament era una deessa i no pas un déu, qui tenia el cap i el cos superior d'una cabra i l'inferior de cua de peix. Més tard, aquest mateix avatar lunar seria conegut com 'Ea', la divinitat de la intel·ligència, de la creació, de l'artesania, de la màgia, de les aigües. El seu període zodiacal va del 21 de desembre al 21 de gener.
La deessa Amaltea, nodrissa de Zeus
La figura de la deessa Cabiria o Cabra també és idèntica a la deessa Amaltea (o deessa Amal o Mamal). Aquesta fou nodrissa de Zeus (o Déu), quan aquest déu era un nadó. El crià en secret per evitar que Cronos el trobés i el devorés, i va reunir al seu voltant els Curets o Curetes (Κουρῆτες), uns joves adolescents que eren ritualment armats i acompanyaven al déu, i que tenien la missió, en una mena de ritus de pas a l'edat adulta, de fer xocar els escuts i les armes amb la idea d'espantar el dimoni i protegir al nen solar. Amb les seves danses sorolloses i els seus cants, a més, ofegaven els plors del nen.
Estem parlant de l'época del naixement del sol, quan aquest és un nadó, és a dir, el temps que podem situar al voltant del solstici d'hivern, quan el dia és més curt. Aleshores és quan es devien realitzar aquesta mena de 'rituals de pas' que involucraven els joves que deixaven de ser infants per esdevenir, en un renaixement simbòlic, homes drets i fets.
Respecte al nen solar, o petit Zeus, es deia que la deessa Amaltea havia penjat l'infant d'un arbre perquè el seu pare no el trobés "ni al cel, ni a la terra, ni al mar". Al fill de déu, al fill del sol, sempre se'l penja d'un arbre (arbre còsmic) o d'una columna, com passa amb els personatges solars i mitològics de Jesus, Odí, Prometeu, i un llarg etc.
Pel que fa a la deessa lunar Amaltea, com ja hem dit, de vegades se la representa com una nimfa, que dóna a Zeus llet de cabra i, en canvi, altres vegades, Amaltea és representada com la cabra mateixa.
La nimfa Amaltea era filla de Melisseu, l'Oceà. La cabra Amaltea era filla d'Hèlios, el Sol, i vivia en una cova a Creta. Quan Amaltea és una nimfa, la cabra es diu simplement 'Aix', cabra. Com a cabra, tenia un aspecte terrorífic, i els Titans s'espantaven tant en veure-la que Gea, la va amagar en una cova de les muntanyes.
El déu Hefest, amb barretina, el ferrer de la farga de l'inframón, marit de Cabiria i pare dels Cabirs i de les Cabíries.









Comentaris
Publica un comentari a l'entrada